יום ראשון, 15 באפריל 2012

מתנות לחגים


אתם נמצאים כאן: מתנות › מתנות לחגים
בפעם הראשונה שקניתי מתנות לחג כלשהו, הייתי בתיכון. גיל 16 או 17, יצאתי נרגשת לקניות, כדי לקנות מתנה לחג להורים של חבר שלי. הבויפרנד, אם תרצו, היה כל כך צעיר בזמנו, שהוא לא ממש הבין עד הסוף את הרעיון הזה, שהחברה החוקית שלו קונה מתנות לחגים להורים שלו, ולא לגמרי הפנים את התובנה החדשה: חגים זה משהו שצריך להתייחס אליו. בצורת מתנות. לא, זה לא ממש נקלט אצלו.
אחותו הגדולה דווקא התרשמה מאוד ונרשמו לזכותי המון נקודות בקרב ההורים שלו, שלא הפסיקו להתפעל מהמתנה הנפלאה שהעניקה להם לחג חברה של הבן הצעיר שלהם. ככה רצו להם טלפונים לחברה הכי טובה (של האמא), השכנה קפצה לבקר, הדודים התפעלו – לכולם הם סיפרו בהתרגשות, שאת קערת הזכוכית המעוצבת הזו, שבתוכה מונח אוסף מכובד למדי של שוקולדים וממתקים לחג, קנתה להם חברה של הבן האהוב שלהם, שכנראה אוהבת אותם עד בלי די.
מתנות לחגים. ככה זה התחיל. זה היה ראש השנה או פסח, באמת שאני לא זוכרת, אבל בחג שלאחר מכן כבר זכיתי אני, בוגרת שכמוני, לקבל מתנה מההורים של חבר שלי. בונבוניירה מושקעת. עוד חגים הגיעו, ועמם עוד מתנות, ואני קיבלתי פעם שמלה ופעם בושם.
מדי חג נסעתי לקניות וקניתי מתנות. מתנות לחג לחבר, מתנות לחג להורים שלו, מתנות לחג להורים שלי – כי מה, כולם יקבלו מתנות לחגים והוריי מולידי יישארו מאחור? מה פתאום. מצאתי בתחביב החדש הזה הרבה נחת, יופי וחן, הרבה נעימות ומתיקות וכאשר בגרתי וחברותיי החלו לתת לי מתנות לחגים, שמחתי ואף השבתי בקניית מתנות משל עצמי.
המון שוקולדים זרמו מאז בלוח השנה שלי, ואצלי קניית מתנות לחגים השתכללה עד מאוד. מצעים, מגבות, מפות, פמוטים, סט כלים, סטים לקפה ולתה, משלוחי פרחים, כדי חרס מעוצבים מלאים אגוזים או פרחים – הכל קניתי. עטפתי, השקעתי, ובעיקר נודעתי בחוש הטעם המצוין שלי ואיך לא – בכתיבת ברכות חג מרגשות ומקוריות.
השנים חלפו ויש לי משפחה משלי. הרבה חברים, חברות, קרובי משפחה ושכנים נוספו לעולם החגים המעגלי שלנו, והשמחה רבה. עם השנים נוספו חתונות (מזל טוב קולקטיבי לכולם) ואני בורכתי גם בגיסים וגיסות, כולם זוכים מדי שנה לקבל מתנות לחגים ממיטב התוצרת המושקעת של מוחי היצירתי להפליא. יצירתי כלומר: היכולת שלי לקנות מתנות לחגים שלא עולות הרבה כסף, מקוריות מאוד, שימושיות באופן בלתי מתפשר, תמיד מפתיעות, תמיד ארוזות בצורה מלהיבה, מיוחדת שמשרה תחושת השקעה, אהבה ומלוא כוונה אמיתית וכנה. וכמובן יש את הברכה. ברכת החג המנצחת.
עם השנים קיבלתי המון מתנות לחגים מקרובי המשפחה מתרחבת שלי. מתנות מגוונות כמו דיסקים, די וי די, ספרי מתכונים, כלי בית, אביזרי נוי מקוריים, המון מתנות שימושיות כמו מצעים, בגדים, אביזרי מטבח שימושיים ועוד.
מתנות לחגים לעיתים נשארו בארון עונה או שתיים, אבל איכשהו תמיד כעבור זמן מה מצאתי בהן שימוש בכולן. אז הביאו לי איזה סט כלים שאני לא ממש צריכה. שנה אחר כך כבר רציתי להתחדש במשהו, והנה שלפתי סט חדש מהארון – ממש כיף.
עם כל הניסיון שלי בקניית מתנות לחגים, באו עם השנים הטרנדים. אותן מתנות לחגים שרק הזמן יכול ליצור ואין דרך לחזות אותן מראש. למשל, משלוחי מתנות לחגים דרך האינטרנט, סלסלות שי בהרכבים חדשים, סלסלות טריות של פירות או מאפים, מתנות לחגים מתחום עיצוב הבית – שחלקן נשארות קלאסיות לאורך שנים וחלקן תופסות טוויסט טרנדי מובהק, ככה בשביל המקוריות והגיוון.
ממרום שנות ניסיוני בקניית מתנות לחגים וגם קבלה של המון מתנות לחג בעצמי, הבנתי כעבור שנים רבות, שיש לי אוצר. אוצר של ממש של חוויות, עטיפות, ברכות ורעיונות מקוריים לקניית מתנות מיוחדות לחגים. למעשה, הייחוד הוא בפשטות ברוב המקרים. אדגיש: ברוב המקרים. היו סמוכים ובטוחים, יש לי המון רעיונות מתנות לחגים מהמרהיבות ביותר שהעלתם בדמיונכם. אבל רבות מהמתנות הטובות ביותר שנתתי מעודי, מתנות מנצחות לחגים, כאלה שמשאירות פס זהב של תחושה דקה וקולעת "זה בול", היו מתנות פשוטות ומדויקות. מוצלחותן של מתנות לחגים טמונה, אם כן, פעמים רבות, בפשטות הדיוק שלהן.
מתנות לחגים מהמעולות ביותר שקיבלתי ונתתי בחיי, היו כאלה שלא העמיסו על מקבל המתנה, או שהיה בהן ייחוד פשוט קטן כמו: רציתי בדיוק כזה, או "בחיים לא הייתי מוצאת כזה יפה" או "וואו זה פשוט מושלם לעונה / לבית החדש / למה שאני מרגיש כרגע".
הרבה מזה תלוי בגודל המתנה, והיא בפירוש לא צריכה להיות גדולה, הרבה פעמים טוב יותר אם מתנה לחג תהיה דווקא קטנה.
אז אתם רוצים לשמוע על כל הרעיונות שלי לקניית מתנות לחגים? מעולה שבאתם. כל המתנות יירשמו כאן וייזכרו לדורות, כולל המון מתנות חדשות לחגים שאתם יכולים לשאוב מהן רעיונות.
וגם טיפים לקניית מתנות לחגים, שתקבלו ממני כרגע באופן אישי!
  1. חישבו על תקציב. באמת, תתחילו מאיזשהו סכום. זה נורא לא נעים לקנות מתנה סמלית ולקבל מכונת אספרסו מקצועית. תהיו בני אדם. מתנה גדולה מדי, יקרה מדי, גורמת לנו להרגיש לא בנוח. היא לא מוסיפה לנו שום דבר למעט תחושת אי נוחות מרגישה וגם גורמת למוח שלנו לעבוד שעות נוספות, נוסח: "למה היא קנתה לנו מתנה כל כך יקרה לחג? האם היא זכתה בלוטו?" הניחושים... הלוואי והם היו נשארים בתחומי הלוטו. זה עוד החלק הטוב. הבעיה עם מתנות לחג שעלו המון כסף, היא שהן מעלות במקבלי המתנה סברות ומחשבות לא נעימות, כמו: אולי היא מנסה לפצות אותנו על משהו? אולי הייתי צריך לקנות מתנה גדולה יותר? האם הם לא מספיק טובים פשוט כפי שהם, שהם חשים צורך לקנות מתנה כה יקרה? הם קל יותר להוציא הרבה כסף כדי להשקיט רגשות אשמה על כך שהם לא באו לבקר / לא מצלצלים מספיק / לא מתייחסים כמו שצריך?? ועוד ועוד. בשביל מה לכם כל הנאחס הזה בערב החג? שימרו על מתנות לחגים פשוטות, והחליטו מראש על תקציב. כמה צריכה לעלות מתנה לחג? בערך כמה שאתם רגילים לקבל בתוך המשפחה / חוג החברים. יש המון מתנות לחג שעלותן סביב ה 100 שקלים, וישנן משפחות שבהן מעניקים מתנות סמליות בלבד, מתנות שעולות כמה עשרות שקלים או מתנות בהכנה עצמית. זו גם אפשרות. ישנן משפחות שבהן מקובל לקנות מתנות גדולות שעולות כמה מאות שקלים, כמו סט מצעים או מכשיר חשמלי חדש.  הביאו מתנה בהתאם לכיס שלכם, ולא רק בהתאם למה שמקובל. אם כולם מביאים מתנות יקרות להחריד, ואין ביכולתכם להרשות זאת לעצמכם, תמיד תוכלו לקנות או להרכיב מתנה צנועה שנראית מרשימה מאוד. ראו טיפים על כך בהמשך.
  2. קניית מתנות לחגים משותפות: קנייה משותפת של כמה אחים או הגיסות היא אופציה מקובלת, מחליטים יחד על משהו גדול שההורים / החמות / החמים צריכים או כדאי להפתיע, וקונים מתנה גדולה יחד. אבל יש עוד רעיון: כל אחד יקנה מתנה משלו, בסגנון שיתחבר יחד. למשל, אם אתם חושבים שיהיה נחמד לרענן את ארון הכלים, מישהו יכול לקנות סט קפה בתור מתנה לחג, והאחר סט של תחתיות או כלי חלב / סוכר / חמאה וכדומה.
  3. לכו על סגנון שמשתלב עם הבית, עם המטבח הקיים, עם אופיו של מקבל המתנה. לכו על עדינות וקלאסיקה אם זה מתאים, כי זה תמיד מאוד חגיגי. מתנה פשוטה מקבלת טוויסט חגיגי ומיוחד עם תוספת קטנה ופשוטה. למשל: סט כוסות שקופות פשוטות יכול להפוך למתנה נהדרת לחג פסח, לקראת הקיץ – אם מוסיפים לסט קנקן למיץ. כוסות תה שקופות מעוטרות לראש השנה ייראו נהדר על מגש נחושת או מגש עץ לבן.
  4. הנה כמה רעיונות לסטים פשוטים, זולים ומקוריים שאפשר לקנות בתור מתנות לחגים שהמקוריות והיופי שלהם עושה את כל העבודה: סט תחתיות בד / חרוזי זהב מקבל שדרוג מיידי בתוספת ראנר (מפה צרה, קצרה ומאורכת להדגשת השולחן או כל משטח) או מפית בד.
  5. סט מפיות בד וסט חובקי מפיות הוא מתנה מועלה לחג ויש בה הרבה יופי ומקום לטעם אישי.
  6. סט סבונים לאמבטיה ומוצרי טיפוח שונים יכולים להיות מתנה מלהיבה מאוד בתוך סלסלה גדולה מעוטרת בבד תחרה לבן.
  7. ספר מתכונים לצד סט תבלינים, כמה פשוט ומיוחד, בתור מתנה לחג למארחים אהובים.
  8. קופסא ללחם עם מפית בד יפיפיה, מתנה לחג שיש בה מראה של השקעה בעיצוב, בבחירה, בטעם אישי ובייחוד.
  9. מגבות מטבח – מתנה כה שימושית, הרי כולנו משתמשים, הבלאי רב, אנו זורקים ומחדשים כל הזמן. אבל איך הופכים מגבות מטבח למתנה חגיגית? מגבות מטבח יפות, לבנות עם רקמה בשוליים או אפילו מגבות מטבח פשוטות, הופכות להיות מתנות חג מקסימות ביותר כשאר הן משולבות עם סט כפפות מטבח מבהיקות.
  10. הנה מתנה לחג שיש בה הרבה ייחוד, אינה עולה הרבה כסף, לא תופסת מקום ויש בה המון מקום לדמיון, לעיצוב ואפילו להכנה עצמית: וו או ידיות יפות לתלייה של מפתחות לכניסה לבית, מגבות למטבח וכדומה. מדובר על מחזיקים מעולבים שנראים מדהים, קטנים וזולים, ובהכנה עצמית אפשר ממש להתפרע עם העיצוב. יכול לבוא עם קופסא יפה או כלי קערת פסיפס לכניסה לבית, שבה זורקים את המפתחות / משקפי שמש וכד'.
  11.  כאן בדיוק מגיע הטיפ החשוב שלי לקניית מתנות לחגים, ובתחילתו, איך לא, סיפור: בשנות העשרים המוקדמות שלי, למדתי באוניברסיטה ועבדתי במקום נהדר. כבר אז הכירו אותי חבריי כבעלת יכולת מרשימה לקנות מתנות חג נפלאות, ובדרך כלל נשלחתי על ידי הוועד לבחור מתנות לעובדים... אבל זה לא העיקר. יום אחד, ניגשה אליי חברה וסיפרה לי שהיא ממש רוצה להפתיע את אמא של חבר שלה, עם מתנה לחג הקרוב. היא מעולם לא הביאה לה מתנות לשום אירוע, למעשה הם גרים רחוק וזה אף פעם לא היה חלק מהקטע שלה. אבל האמא מביאה לה מתנות מדי פעם, מתנות לבית המשותף בדרך כלל, והיא החליטה שהיא רוצה להביא לה מתנה לחג בביקור הבא שלה. היא לא סיפרה לי מה היא הולכת לקנות, אבל אמרה שהיא תלך לחנות ותבחר משהו "ממש ממש יפה".  אחרי הביקור בסוף השבוע, צלצלתי לשאול איך היה בבית ההורים, והאם האם אהבה את המתנה שהיא קנתה לה לחג. החברה סיפרה לי באכזבה, שלא נראה לה שהיא התלהבה מהמתנה שלה בכלל. מה קנית? שאלתי. היא סיפרה לי שקנתה אגרטל ענקי (!) מהסוג שעומד על הרצפה, ובו גבעולי פרחים ארוכים גבוהים ומרהיבים, בסופם פרחים לבנים וגדולים. הפרחים נשמעו לי מקסימים, האגרטל העצום – נשמע לי הרבה פחות. התאפקתי לא להגיד שום דבר, אבל היא השלימה את מה שכבר יכולתי לנחש: האמא אמרה תודה, עשתה פרצוף קטן, והלכה לחפש מגרש כדורגל לשים בו את המתנה. כלומר, התחילה לעלות ולרדת במדרגות הבית, ובסוף הניחה את הפריט העיצובי המשובח הזה באחת הפינות הנידחות של הבית. כן... יכולתי לנחש את זה בעצמי, רציתי לאמר לה. אל תביאו מתנות לחג שהן יותר גבוהות מכם, תוותרו על מתנות לחגים שיותר כבדות ממה שאתם יכולים לסחוב לבד בשתי הידיים שלכם, ובפירוש – אל תקנו מתנה לחג שגדולה יותר מהאוטו שלכם. אל תעמיסו! לא רק שלאנשים אין מספיק מקום בבית לכל המתנות שהם מקבלים בגודל סביר, מה גם שאם המתנה לא מוצאת חן בעיני מי שקיבל אותה – הוא לא יכול להסתיר אותה, הוא יתקשה מאוד להחליף אותה, והוא גם צריך לסבול את מה שהוא לא סובל – בענק. וותרו. הביאו מתנות קטנות.
  12. מה שמביא אותי לטיפ הבא שלי: חישבו היטב, מראש, בחנות, בזמן שאתם קונים מתנות לחג – איפה בדיוק, מה יהיה המקום שבו אתם חושבים שמקבל המתנה יניח את המתנה שלכם. איזה מקום הוא ימצא לה? אתם הרי מכירים את הבית ברוב המקרים, ובמקרים שלא – חישבו על מקומות הגיוניים. למשל: מתנה זו יכולה להיכנס בארון הבגדים. מתנה זו יכולה להיכנס במגירת המטבח. מתנה זו תשב במדף הספרים, מתנה זו תוצג לראווה על שולחן החג. אם לא מצאתם מקום הגיוני שבו המתנה שלכם יכולה להתאחסן – אל תקנו אותה. לא חסרות מתנות לחגים, תבחרו מתנה אחרת.
  13. אם כבר מיציתם את כל הכלים, מפות, בגדים שבעולם – הנה כמה רעיונות לקניית מתנות חג מסוג אחר: ספרים, ספרי מתכונים, דיסקים של מוסיקה ישראלית לחגים ישראליים, נרות / פמוטים, הגדה מעוצבת לפסח, מחזיק כלי כתיבה שולחני, פנקס מעוטר או משובץ למטבח או חדר העבודה. מפיץ ריח מעוצב לבית, כיסוי מיטה קליל, סט כלי אמבטיה חדשים (תמיד כיף להחליף לחדש), תמונה קטנה למטבח או קישוט אחר למטבח או למרפסת, כמו מובייל, ספר שירים או ספר אומנות, זר פרחים רענן, עציץ מיוחד.
  14. מה לא לקנות? יש בכלל דבר כזה? יש מתנות לחגים שממש, אבל ממש לא קונים? לדעתי כן, אבל זו רק דעתי. למשל: תמונה קטנה באה בחשבון במטבח, וגם זה בעירבון מוגבל, בהנחה שאתם מכירים את מקבל המתנה ממש טוב. לדעתי ממש לא כדאי לקנות תמונה לסלון, זה עניין של טעם אישי, כמו כן – כריות נוי לסלון או לחדר השינה זו מתנה ממש לא לעניין, זה טעם אישי שבדרך כלל קשה מאוד לקלוע, הוא הדבר לגבי מתנות שימושיות כמו שטיחון לאמבטיה (לא מתנה ממש חגיגית), וילון וכדומה – בקיצור, כל דבר שתלוי או מונח באופן קבוע ולא ניתן להחליפו, בניגוד למפות/  מפיות / כלים, שמתחלפים כל הזמן לפי העיצוב והחשק.
לסיכום: מתנות לחגים קונים פשוט, קונים חכם, לא קונים מאוד יקר, לא קונים בענק, קונים בטעם, עוטפים מהמם, זוכרים לכתוב ברכה ממש יפה.
עם השנים פרסמתי המון רעיונות לקניית מתנות לחגים לילדים, להורים, מתנות לחגים לבית, מתנות לחג לאישה, לגבר והמון רעיונות לכל חדרי הבית, בשביל ההתחדשות והשמחה. הציצו, הגיבו, שליחו לי את המתנות הכי טובות שקיבלתם או נתתם לקרובים שלכם, ואשמח לפרסם אותם כאן, כדי שכולם יוכלו ליהנות.
ואם כל זה רק פתח לכם את התיאבון, הנה כל הרעיונות שיש לי לבחירת מתנות לחגים שזוכות להתפעלות, התלהבות, והעיקר: שמחה גדולה בלב ותחושה מישהו אוהב. חג שמח!
מתנות לשבועות
מתנות לילדים ליום העצמאות
מתנות לסוכות 2012
מתנות ליום האם
מתנות לטו בשבט לאישה
מתנות לילדה ליום המשפחה
מתכוננים לפסח: ביקור ב HM

 
מתנות | מתנות לגבר | מתנות ליום הולדת © 2008. Design: ~ Sweet Baby Girl